Автобазар, продажа авто на АвтоСайте. Автопродажа по регионам Украины.

Постоянная ссылка: https://www.autosite.ua/novosti_Sazheviy-Filtr---shcho-tse-take-i-dlya-chogo-vin-potriben_56916.html

Сажевий Фільтр - що це таке і для чого він потрібен

05 октября 2022 года  |  Автожизнь

Загроза навколишньому середовищу від автомобільних вихлопних газів дуже велика. Особливо це стосується дизелів, що встановлюються на легкові та вантажні авто та спецтехніку.  Коли загроза забруднення повітря у містах та навіть у сільській місцевості стала критичною, виробники машин почали встановлювати у систему вихлопу дизельних двигунів новий вузол — сажевий фільтр. .

Вперше ця деталь з’явилася на Mercedes S-класу концерну Даймлер-Бенц, але масове використання почалось у 2000 році, коли на Peugeot 607 фільтр почали встановлювати серійно.

Після введення у 2011 році нормативу Євро-5 використання сажового фільтра стало обов'язковим на всіх типах дизелів.

Сажевий фільтр: особливості конструкції

При згорянні дизельного палива утворюється багато різних хімічних сполук, частина з яких душе шкодить довкіллю та здоров’ю людей. Одна з таких речовин — сажа, тобто частинки вуглецю, який утворився при неповному згорянні дизпалива та моторної оливи.

Фільтр створює певну перепону для виходу відпрацьованих газів. Опір збільшується при забиванні фільтра сажею. При певному пробігу, який залежить як від марки машини, так і від якості палива та режимів переважної експлуатації, фільтр перестає пропускати гази. Двигун втрачає тягу, або його зовсім неможливо запустити.

Заміна сажового фільтра (DPF чи FAP) проводиться тільки в умовах спеціалізованого автосервісу.

Конструкція фільтра сажі нескладна — це керамічна вставка, розміщена на випускному тракті у спеціальному корпусі. Циліндричний фільтр пронизаний тонкими каліброваними поздовжніми каналами, у яких затримуються частинки сажі розміром від 1 мікрона.

При нагріванні кераміки до високої температурі частина сажі згоряє з викидом диму в атмосферу. Але наліт на стінках каналів залишається, з часом його товщина стає такою, що канали закупорюються майже герметично.

Для продовження терміну служби керамічної вкладки конструктори автомобілів розробили складну систему, що складається з датчиків тиску та температури. Коли електронний блок управління двигуном одержує сигнал, що тиск перед місцем встановлення фільтра відчутно збільшився, а температура його перевищила робочу, запускається процес самоочищення.

Використовується два види систем для очищення каналів фільтра. На автомобілях, укомплектованих фільтрами типу DPF, використовують нагрівання до 600 – 800 оС шляхом збільшення подачі палива у циліндри двигуна. При такій температурі частинки сажі вигоряють і викидаються з димом.

Процедура триває в автоматичному режимі протягом 10 – 12 хвилин. Сажевий фільтр при цьому очищується майже повністю, але той нагар, що залишився, з часом зменшує внутрішній переріз каналів.

Фільтри на дизелях французького виробництва, типу FAP, очищуються за допомогою введення у паливо спеціальної рідини — Eolys, продукти згоряння якої вступають в реакцію з сажею і руйнують їх.

Самоочищення відбувається при температурі до 400 о С.  Як і в першому випадку, певний відсоток забруднень залишається і з часом накопичується.

При якому пробігу забивається сажевий фільтр?

Системи самоочищення фільтрів для затримки сажі спрацьовують після 2000 – 5000 кілометрів пробігу. Як правило, запускається процес при роботі двигуна на середніх оборотах при рівномірному русі машини. Впізнати роботу самоочищення можна по збільшенню кількості диму з вихлопної труби.

Причин підвищеної швидкості утворення сажі може бути багато:

Залежно від якості палива, віку автомобіля, характеру водіння система самоочищення забезпечує нормальну роботу фільтра на пробігу до 200 000 км.

На різних сайтах приводиться багато рекомендацій, як пропалити сажевий фільтр на дизелі, але переважна більшість з них або недієві, або небезпечні.

Коли двигун остаточно втратив тягу та відмовляється заводитись у холодному чи гарячому стані, фільтр потрібно замінити. Це недешева операція, ціна сажового фільтра  оригінального виробництва знаходиться у межах 27 – 40 тисяч гривень. А купувати аналог немає сенсу, зазвичай вони не витримують температури самоочищення і руйнуються через 5 – 10 тисяч пробігу, а то й швидше.

Це по кишені не кожному власнику авто з пробігом. Простіше виконати іншу операцію — видалення сажевого фільтра. Як і у випадку з заміною керамічної вкладки, вирізати фільтр можна тільки на спеціалізованих СТО.

Заміна сажевого фільтра

Процедура вирізання фільтра механічно не складна, але потім виникає ряд проблем з програмним забезпеченням машини.

Для демонтажу фільтра розрізають корпус і виймають керамічну вкладку цілком або по частинах. При цьому каталізатор, встановлений перед фільтром, чіпати не можна. Порожню банку, де знаходився фільтрувальний елемент герметично заварюють і обробляють шов захистом від корозії.

Далі необхідно перепрограмувати електронний блок управління двигуном. Комп’ютер не повинен бачити, що фільтра нема. При перепрограмуванні:

 

Видалення сажевого фільтра

Видалення фільтра має ряд переваг та ряд недоліків. Серед переваг можна назвати доступну ціну за роботу, відсутність подальших проблем з експлуатацією машини, підвищення тягових характеристик двигуна.

До недоліків належать:

Кожний власник машини сам повинен вирішувати, купувати новий фільтр чи викидати його, не враховуючи ризиків.

Як випалити сажу з фільтра?

Один із способів випалювання сажі — використання спеціальних присадок до палива, які за складом подібні до рідини Eolys. Але перед цим необхідно проконсультуватися з грамотним механіком, чи підходять речовини до типу фільтра на вашій машині. Також можна очистити керамічну вкладку після зняття з машини.

Для промивки використовують спеціальні рідини, які є у вільному продажу. Промивка триває до 8 годин, при цьому необхідно повністю занурити фільтр у рідину. На один фільтр витрачається до 4 літрів засобу для чищення. Після витримки у рідині кераміку промивають під струменем чистої води і встановлюють на місце.

Другий спосіб промивки — під тиском, за допомогою спеціального пістолета. Використовують дві рідини, промивку та ополіскувач. Подають їх через отвір для датчика.

Після промивки двигун запускають і їдуть на середніх оборотах приблизно 20 хвилин, щоб запустився режим самоочистки, який і закінчує роботу.